Debat Videnskab

1: Skoll M31
15/07, 12:16
Skoll

Jeg tænker, derfor er jeg.

Men hvad med folk der lider af Cotard syndrom? Det er et syndrom hvor personen har en psykotisk vrangforestilling og tror at de er døde. Folk der lider af det kan snakke, tænke og alt andet, som et normalt menneske kan, men de er overbevist om at de er døde, og derfor eksempelvis ikke har behov for at spise, drikke, sove eller noget andet. Det har de naturligvis brug for, men nu snakker jeg mest af alt om det filosofiske spørgsmål. I bogen "The Man who wasn't there" bliver spørgsmålet også udforsket, og stillet op som "Jeg tænker, derfor er jeg... ikke?" i sammenhæng med Cotard syndrom. Det kunne være fedt at høre andre tanker omkring det. Bogen udforsker det ret fænomenologisk, og kigger samtidig på mange andre virkelighedsforstyrrende lidelser.

Yip M36
16/07, 14:01
Yip

Følger 🙏

Dracula M32
19/07, 00:12
Dracula

Cogito ergo sum. De tænker, de tænker bare "forkert". Deres hjerne er der, og den er i gang. Den er bare kørt lidt ud af en tangent, men i og med at de er i stand til at tænke de er døde, så tænker de.
Det er i hvert fald det jeg tænker.

Skoll M31
19/07, 00:20
Skoll

Hej Rune 🤣

Hvorfor tænker de forkert? er nok det overordnede spørgsmål
❤️

2: Skoll M31
16/10, 12:37
Skoll

Jeg kan lige prøve at genoplive den her, selvom det nok ikke har den store effekt 🤣

Det overordnede spørgsmål jeg tænker over er: "Hvorfor er min virkelighed mere virkelig end den virkelighed, folk med disse lidelser oplever?"

Deres oplevelser af deres virkelighed er jo "virkelige", og konsekvenserne og handlingerne deraf er også "virkelige", så hvorfor er det en "forkert" virkelighedsopfattelse?

3: Vikka K16
17/10, 21:37
Vikka

Men det er vel hjernens opfattelse og fortolkning af “virkeligheden” som ef anderledes. Lidt på samme måde som man kan se lys. Nogle dyr har en anden opfattelse af det de ser fordi deres øjne set i et andet spektrum end vores. Selv om de ser på den samme genstand. 🤔

4: Skoll M31
18/10, 09:52
Skoll

3 - Vikka: Præcis! Vi kan begge se farven rød, men hvordan ved vi om vi opfatter farven rød på samme måde? Hvis du eksempelvis kunne opleve min opfattelse, ville du så se farven rød som en anden farve?

Hvordan bedømmer vi hvilke virkeligheder der er virkelige?

Det eneste der gør at vi begge kan udpege farven rød og begge have ret 100% af tiden, er at vi har fået fortalt hvad farven rød er. (Peg på rød, sig rød, nu er konsensus at det er rød)

Hvis en person så kommer og siger "Det er ikke rød. Det er blå", så kan vi ikke forstå hvad personen mener eller opfatter, og vi ved at det er "forkert". Men hvorfor er det forkert, hvis det er deres oprigtige oplevelse?(Se bort fra farveblindhed og antag at personen ikke er farveblind) 😃

5: Vikka K16
18/10, 16:01
Vikka

4 - Skoll: Virkeligt dybt. Det elsker jeg. 😁 Farver er jo lys i forskellige spektre, og man har åbenbart defineret ord for de farver (som de fleste) ser dem. Men de er jo ikke forkerte fordi du har en anden opfattelse af hvordan farven ser ud, fordi din synssans er indstillet anderledes. Genstanden som har farven vil jo være den samme.

6: Skoll M31
18/10, 21:19
Skoll

5 - Vikka: Altså ja, det er en positivistisk tilgang(objektiv virkelighed). Det jeg er interesseret i er dog ikke objektet, men opfattelsen af objektet 😃

7: Klit M36
18/10, 21:27
Klit

4 - Skoll: jeg har tit tænkt på det med farver og om hvorvidt folk opfattede dem ens. Dog er jeg nået frem til, at tilfældet må være at det gør man (som udgangspunkt)
Der findes jo farver som man ved komplimenterer hinanden godt. Hvis alle opfattede farver forskelligt ville man jo aldrig kunne lave komplementærfarver, da man dermed vil ramme en gruppe mennesker som ikke ser dem som værende flotte sammen (jeg er klar over at der altid vil stå nogen og sige “jeg synes det her er grimt sammen”) smag er subjektivt

8: Skoll M31
18/10, 21:33
Skoll

7 - Klit: Hvordan ville du reagere hvis jeg sagde at Lilla som farve ikke eksisterer?

Et lille tankeeksperiment 😃

9: Klit M36
18/10, 21:38
Klit

8 - Skoll: der var ingen reaktion herfra fordi at jeg VED at Lilla findes - det er en farve der er beskrevet flere steder, det er et ord og det er en farve jeg har set. Så der vil aldrig være nogen der vil kunne få mig til at tvivle på at den findes.

Jeg ville derimod bliver usikker i min sag hvis jeg pludselig fik at vide, at den virkelighed vi kender fra nettet og fra politikerne var helt forkert og at vi faktisk var underlagt den samme censur som Rusland og Nordkorea. Jeg har tit tænkt på, når de fortæller om censur derovre, ol vi rent faktisk er udsat for det samme uden reelt at vide det. Men igen, vi kan besøge nærmest alle lande i verden, så det ville på sin vis også være en umulighed

10: Skoll M31
18/10, 21:45
Skoll

9 - Klit: Se, det er nemlig lidt sjovt, for Lilla eksisterer faktisk ikke. Lilla findes ikke farvespektret, og kan kun beskrives som "fraværet af grøn".

Helt objektivt set er lilla resultatet af at vores hjerne forventer grøn, og bliver forvirret, og det bliver til oplevelsen af lilla.

Men.. Din opfattelse er at lilla eksisterer, så selvom jeg objektivt kan forklare at lilla ikke eksisterer, så ændrer det ikke din opfattelse af den 😃

11: Klit M36
18/10, 21:47
Klit

10 - Skoll: og det kommer det ikke til at ændre - det er interessant det du skriver og jeg er nysgerrig på det. Men så længe at Lilla har sit eget ord og er beskrevet som en selvstændig farve, så vil det også eksistere i min virkelighed.

12: Skoll M31
18/10, 21:50
Skoll

11 - Klit: Det er lidt min pointe. Lilla er en konstruktion, baseret på vores opfattelse, og ikke hvad der objektivt er virkeligt, men det gør ikke farven mindre virkelig 😃

Og dertil spørgsmålet.. "Hvorfor er min virkelighed mere virkelig end den virkelighed, folk med disse lidelser oplever?"

13: Klit M36
18/10, 21:54
Klit

12 - Skoll: det handler vel om at man gennem mange generationer har besluttet sig for hvad der er den gængse opfattelse af livet og hvad der falder udenfor. Lidt på samme måde som at samfundet er indrettet efter ekstroverte A-mennesker, hvorfor er der ikke en masse introverte B-mennesker der har stillet sig op på ølkassen og sagt “jeg gider fandeme ikke at møde ind på det her storrumskontor kl 7.00 hver morgen.. jeg trives ikke i det”
Det handler vel om at man kører videre på nogle spor, som vores forfædre har skabt og som er svære at bryde. 🤷

14: Klit M36
18/10, 21:57
Klit

12 - Skoll: men hvorfor eksisterer andre farver? En farve opstår vel i form af fraværet fra andre farver? Orange som ren farve består vel udelukkende af rød og gul. Der er fravær af blå 🤷

15: Skoll M31
18/10, 22:04
Skoll

14 - Klit: Alle andre farver har en bølgelængde. Lilla har ingen. Violet har dog en, men det er ikke det samme som lilla 😃

16: Skoll M31
18/10, 22:08
Skoll

13 - Klit: Interessant svar! Flertallet bestemmer virkeligheden og opfattelsen af samme, eller hvordan skal det forståes? Jeg har ikke selv et svar, ihvertfald ikke noget der kan bekræftes 🤣

17: Klit M36
18/10, 22:10
Klit

16 - Skoll: jamen det er vel det der må være facit - der har vel været folk der har forsket i alle mulige forskellige ting og så er de nået frem til hvordan det skiller sig ud fra normen 🤷😬

18: Skoll M31
18/10, 22:12
Skoll

17 - Klit: Jeg kan afsløre at der heller ikke findes nogle konkrete svar i forskningen 😃

19: Vikka K16
18/10, 22:24
Vikka

6 - Skoll: Objektet vil være det samme, men (måske) opfattes på forskellig vis hvis det ses i andre farver. Men det kommer vel også an på hvordan man forstå de farver man ser.

20: Skoll M31
14/11, 10:43
Skoll

19 - Vikka: Objektiv, intersubjektiv og private virkelighed 😃

Objektiv virkelighed: Objektet eksisterer, og alle der observerer det kan se det samme fysiske objekt.
Intersubjektiv: Et objekt eksisterer, men kollektiv opfattelse af objektet definerer det.
Privat virkelighed: Det er kun dig der opfatter objektet som virkeligt.

Penge som eksempel. Objektivt er en pengeseddel et stykke papir. Det er alle enige om.
Pengeseddelen har ikke værdi, medmindre den kollektive opfattelse af værdien er der. Penge er intet værd, uden det intersubjektive led.
En person kan sagtens tænke at penge ingen værdi har, og at penge skal bruges til at starte bål. Det er den private virkelighed 😃

Kritisk realisme og videnskabsteori, hvis det udløser en google søgning 🤣

21: Vikka K16
14/11, 10:54
Vikka

20 - Skoll: Det kommer det til. Er noteret på listen. 😄
Tak for din forklaring. 😊

22: Skoll M31
14/11, 10:55
Skoll

21 - Vikka: Fair warning.. Videnskabsteori er... MEGET forvirrende...

23: Vikka K16
14/11, 11:23
Vikka

22 - Skoll: Det kommer bare ind i til resten i mit hoved, der suser rundt derinde. Måske er der noget der falder til bunds. 😂

Log ind for at kommentere.

Føj Arto til hjemmeskærm

Tryk Del ikon og så
Føj til hjemmeskærm