Debat TeknikHjemmeside designerJeg har en lille hobbyvirksomhed hvor jeg lejer noget blandet udstyr ud til festbrug mm. Ikke noget stort eller noget jeg ønsker at leve af, bare på hobbyplan. I den forbindelse vil jeg gerne lave en hjemmeside som selvfølgelig skal ligge på et domæne www.sidensnavn.dk eksempelvis. Jeg aner ingenting om html og da jeg sad og rodede med hjemmesider sidst var det i frontpage fra microsoft. Nu vil jeg gerne selv sidde og lave hjemmesiden, hvilke sider kan anbefales og hvad er jeres erfaring herom? 👍 Vælg en udbyder der har en hjemmeside designer, i de reklamer jeg har set for Squarespace, ser det faktisk ufatteligt nemt ud, og ved de også tilbyder du kan anvende eget domæne, de kan endda sælge det til dig så vidt jeg har forstået. Spørgsmålet er dog, hvor meget du har lyst til selv at rode med tingene, hvis du selv vil skrive HTML, CSS og backend kode, og du absolut ingen viden har på nuværende tidspunkt, så skal du regne med du ikke har en side kørende, før tidligst om 6-12 måneder, alt efter hvor meget tid du kan dedikere til at lære om web udvikling, især på sikkerhedssiden er der RIGTIGT meget man skal være opmæksom på, når man laver tingene selv. Vi har webhotel via netsite, og webshop via wordpress/woocommerce installeret på webhotellet. Lettere bliver det simpelthen ikke. 😁 Synes det er en virkelig tilforladelig brugeroplevelse, og fordi det er open source har du også mange forskellige muligheder for plug-ins til at forbedre din side - bare undlad at lade det tage overhånd, for det sløver performance og kan skabe sikkerhedshuller. (Har endnu ikke fundet en tilfredstillende caching løsning, så pt er den ikke cache’t, men stadig hurtigere i performance end før. 3 - cadamo: Sikkerhedshuller? I wordpress? Sådan nogle findes da ikke? https://www.cvedetails.com/product/4096/Wordpress-Wordpress.html?vendor_id=2337 Ser umiddelbart ud til, at wordpress ER blevet bedre, men er bestemt ikke noget jeg kender for at være specielt sikkert. Der er en grund til det har fået sit helt eget afgrænsede netværk hvor jeg har skulle være med til at administrere infrastrukturen. 😉 Vil heller ikke kalde wordpress specielt nemt, hvis man har 0 viden i forhold til webdesign og drift. Med mindre ens host har en 1-click installer, og der følger en træk og slip designer med i pakken. Og så har Wordpress generelt en tendens til hurtigt at blive MEGET langsom, hvis man har mange samtidige brugere. Omvendt er jeg dog heller aldrig stødt på et CMS der fungere fantastisk, så det er måske bare sådan CMS'er er? Men uanset hvad, så er det i første omgang et spørgsmål om, hvor meget man ønsker at rode med teknikken. Hvis svaret er "Overhovedet slet ikke det fjerneste" så er SquareSpace, Shopify eller ligendne, nok løsningen, hvis det derimod er "Det har jeg ikke noget imod" kan man kigge på webhosts der tilbyder 1-click installs af de mest populære løsninger. Men som jeg ser det, kræver Woocommerce også en indløsningsaftale med Nets (Eneste mulighed for dankort), eller anden kortindløser. Mens Shopify og SquareSpace ikke gør. Jeg har dog aldrig selv anvendt nogle af de 3 løsninger, så kan naturligvis tage fejl. 4 - Chano: Neej, som jeg siger, så skal man selv gøre sit. Minimere antallet af plug-ins, holde alt opdateret og naturligvis køre gennem SSL - det sørger vores webhotel hosting automatisk for. Du kan også sagtens ændre URL’en for din log in side, så den ikke er default. Og ja, CMS har naturligvis sine begrænsninger, men kommer du som grøn inden for den slags, så er det en glimrende måde at kunne opbygge et website/-shop. Men ja, shopify kan være et alternativ hertil, hvis man vil have en endnu mere Easy going administration og en naturligt højere performance - og kan nøjes med se begrænsninger, det også medfører. Anyway, så er rigtigt mange webshops bygget med én af de to-tre løsninger, og det fungerer upåklageligt. SquareSpace føre sig primært frem på at være nemt, have lækre templates der er nemme at tilpasse, og en drag'n'drop editor der gør det nemt at opsætte de elementer man ønsker på sin side. Men må indrømme jeg kun kender dem fra deres reklamer, har ingen personlig erfaring med dem. Og ja, hvis man vælger den slags tjenester er man begrænset af de features de tilbyder, men det samme gælder Wordpress, hvor man er begrænset af de plugins der findes, og ikke mindst hvor meget tillid man tør have til udviklerene af de plugins man finder interessante. Ved også visse webhosts tilbyder færdige webshops, DanDomain er et eksempel herpå, kender ikke lige deres shop løsning, men deres kundeservice har været til at have med at gøre, de gange jeg har haft kontaktet dem. (Anvender deres kort betalingsløsning) Men til en hobby virksomhed, ville jeg overveje en løsning hvor jeg enten dropper online betaling via kort, eller kan undlade at skulle lave en indløsning aftale med nets, da det giver mindre administration. Begrænsningerne i forhold til WordPress plugins, gælder naturligvis kun, hvis man ikke ønsker selv at udvikle nødvendige plugins. Der skal ikke integreres noget som helst nærmest - det skal være billeder af produkterne og priser. Faktura mm. Laver jeg manuelt og bestilling skal foregå via telefon og email. 8 - Klit: Min erfaring med WordPress og manuel installation på et webhotel, er at det ikke er sjovt. Men hvis der er en 1-click installer på webhotellet, er det relativt overskueligt med en default installation. Man falder dog nemt i staver over at lede efter temaer og plugins, der er meget at vælge imellem, og de fleste gratis, sidst jeg kiggede, var ikke særligt spændende. Men gode temaer kan sagtens fås for ca. 10 USD. Der FINDES en visuel designer til WordPress, der findes mange, men så vidt jeg husker er de alle plugins man skal installere. Standard editoren tillod ikke ret meget, hvis man ikke er til HTML eller CSS. Men igen, er noget tid siden jeg sidst sad med en vanilla WordPress, så noget kan have ændret sig. Men hvis du vil prøve det af, kan du oprette en konto på wordpress.com, og prøve den af, uden at installere noget selv, helt gratis. Det er dog værd at være opmærksom på, der kan være plugins installeret, der ikke er en del af standard installationen, men det meste du ser på WordPress.com kan installeres på dit eget webhotel. Chano> fedt! Du har ikke viden til andre designere som man kan bruge? Jeg tænker ikke at frontpage er værd at bruge længere 😂 11 - Klit: Jeg ville ikke kigge på noget hvor du skal bekymre dig om HTML og CSS overhovedet.. Og FrontPage blev vist erstattet af SharePoint designer for år tilbage, lige som den vist også er død nu. Generelt er online CMS'er som WordPress og SquareSpace mfl. til dem der ikke selv vil rode med koden, mens dem der ønsker at rode med koden anvender Web IDE'er eller editors som VSCode, WebStorm/PHPStorm eller lignende. Men kig på WordPress.com, se om det ikke er til at have med at gøre, derefter finder du en webhost der har 1-click install af wordpress. (Simply og Dandomain har jeg lige kigget på, de har begge) Du kan naturligvis også bare anvende Wordpress.com med dit eget domæne, hvis det er det du ønsker. 8 - Klit: Altdå, da jeg var HELT nybegynder i 2008 lavede jeg hjemmesider med iframes på webbyen 😂 Men vi bruger wordpress/woocommerce til vores lillebitte shop med digitale produkter. Men jeg er fint tilfreds. Woocommerce og stripe som betaling, evt, PayPal, og så kobler du til google via sitekit, og så er du faktisk ret godt kørende. Spændende! Jeg glæder mig til at komme i gang. Hov og så lige en tak til jer to for nogle gode tips - dejligt at få nogle seriøse kommentarer når der oprettes debatter 🙌 Nok et spørgsmål om hvor meget tilpasning man har brug for. Er man mere advanceret (eller har mod på at være det) ville jeg nok købe webhotel via. Simply.com (tidligere UnoEuro) og bruge deres 1-click installation af Wordpress. Der kommer jævnlige updates/patches (også af sikkerhedsmæssig karakter) som man med fordel bare kan klikke "update" til.. og fordelen er selvfølgelig at du i teorien kan tilpasse/personalisere alt (i form af du har adgang til koden), om end det er på en smule mere advanceret niveau. Log ind for at kommentere. |
Tryk og så
Føj til hjemmeskærm