Debat Fri snakEr Hundige i Greve et ghetto kvarterđ€Jeg stĂ„r og overvejer om jeg vil bo i kbh omrĂ„det, altsĂ„ stor kĂžbenhavn, men har aldrig vĂŠret der, Greve. Fandt blot et nybygget omrĂ„de med lejligheder til salg og tĂŠnkte, det er sgu da en flot lejlighed i et hyggeligt kvarter tĂŠt til stranden. SĂ„ kom jeg til at snakke med en gammel ven omkring det. En af de gamle venner, som er kĂŠmpe brokkehoved omkring samfund osv. Han bor i udkanten af Aalborg og har selv boet bĂ„de her i Aarhus og kbh. Og han sagde.. der er for mange perler i de byer. SĂ„dan en rigtig "racist agtig" ven der bliver vĂŠrre med alderenđ„ł Nu stĂ„r jeg sĂ„ og overvejer om jeg skal droppe den bolig blot pĂ„grund af jeg undersĂžgte hvor mange indvandrere og afkom af indvandrere, som bor i omrĂ„det. Der jeg har kigget pĂ„ boliger hedder Hundige, tĂŠt ved vandet og kunne lĂŠse at nabo byen ishĂžj er ca 50% indvandrere. SĂ„ det gĂžr mig i tvivl nu om jeg gider tage over og kigge i omrĂ„det i dag. Han har Ăždelagt stemningen for mig nu, omkring ny lejlighed derover. Jeg er ikke ligesĂ„ fordomsfuld som min gamle ven, men samtidig har jeg da heller ikke lyst til at bo i kbh svar pĂ„ Brabrand i Aarhus. Jeg bor selv i Risskov og vil bare ikke fortryde et kĂžb af bolig, for sĂ„ bagefter at finde ud af at det er et ghetto kvarter. Nogen af jer her der kender til omrĂ„det mere? Hvad synes du om mine tanker? Er jeg galt pĂ„ den?đ„łđ Jeg plejer nu at forbinde Greve med "upper middle class". Men altsĂ„.. Det er ikke pĂ„ "ghetto-listen", sĂ„ det er ikke en ghetto. Derudover er det kun VejleĂžparken i IshĂžj der er pĂ„ listen. Jeg forstĂ„r godt bekymringen, isĂŠr hvis man tĂŠnker meget over hvordan man vil have det i et omrĂ„de, men typisk er bekymringen uden grund. Det siger jeg dog kun fra egen erfaring, efter at have boet 2 steder der er pĂ„ listen, og det har vĂŠret dejligt, billigt, og det har pĂ„ ingen mĂ„de kunne mĂŠrkes at det var et udsat omrĂ„de. Folk holder sig for sig selv for det meste, ligesom alle andre steder i Danmark đ Det er typisk ogsĂ„ ny bebyggelse man finder, netop pĂ„ grund af statens indblanden i meget udsatte omrĂ„der. Det siger forresten heller ikke sĂ„ meget udelukkende at kigge pĂ„ koncentrationen af indvandrer. Det er inkluderet i mĂ„lingerne grundet kulturforskel, og Ăžget udsathed for folk der stadig er ved at integrere sig i samfundet. Jeg er personligt uenig i at man bĂžr inkludere det i mĂ„lingerne, men det er hvad det er lige nu.. Siden det handler om dine personlige grundlag, sĂ„ er det mĂ„ske bedst eventuelt at tage pĂ„ nogle rejser derover, bruge nogle dage over et par mĂ„neder for at gĂ„ rundt og opleve omrĂ„det đ Log ind for at kommentere. |