Debat Videnskab

1: nite X43
02/10, 11:59
nite

Hvor tit udfordrer du din bias?

Prøver du på at modbevise dine egne overbevisninger ind imellem? Hvis ikke, hvorfor ikke?

Hvilke metoder tager du i brug?

• Tænker du dig frem til det?
  • Opsøger du eksterne kilder for det modsatte synspunkt?
  • Opsøger du samtaler med folk du er uenige med?

Er du biased(https://da.m.wikipedia.org/wiki/Bias)? Hvad gør du for at modvirke det?

Hvad er bedst?

• At tro at man er biased, selvom man ikke er det?
  • At tro at man ikke er biased, selvom man er?

2: Tim X35
02/10, 15:39
Tim

Alle har vel sine bias.
Jeg vil gerne tro, at jeg er åbensindet nok til at være lydhør, hvis nogen gør mig opmærksom på et bias, men de skal naturligvis have et godt argument for hvorfor jeg tager fejl.

4: Skoll M31
14/10, 10:59
Skoll

Det kommer meget an på hvilken tilgang jeg har til et emne. Jeg prøver som udgangspunkt altid at være opmærksom på at jeg, uanset hvad, har en bias, om jeg er bevidst om den eller ej, og tilrette de metoder jeg benytter, for at tage højde for det, i de resultater jeg når frem til.

Arbejder jeg med en hypotese, så bliver metoden altid at prøve at modbevise min egen hypotese. Den mest brugte videnskabelige tilgang, som man kender den fra medicin eksempelvis.

I andre sammenhænge kan min egen bias være en hjælp til at finde frem til noget relevant, men dog stadig med metoder tilrettet sådan at min egen bias bliver taget højde for, og ikke er en del af resultatet. Hvis man er opmærksom på ens egen bias, så kan man tilnærmelsesvis dele resultatet op i det egentlige resultat, og bias-resultat, som derved er en "test" af ens bias. Det er dog umuligt at tage højde for visse former for bias, men hvis man er opmærksom på det, så kan andre der ser ens resultat og vil undersøge det samme, tage højde for den bias de ser i mit arbejde.

Log ind for at kommentere.

Føj Arto til hjemmeskærm

Tryk Del ikon og så
Føj til hjemmeskærm