Debat Arto debat

1: Mikkl M24
04/11, 07:35
Mikkl

Artos holdning til Torrenting

Danske torrents er en døende sport og har været det i en årrække. I sig selv er det meget forståeligt da streamingtjenester er vundet frem og at der er væsentligt forøget digital overvågning.

Mit problem er at streamingtjenester generelt udelukker en LANG række gamle danske film, nostalgiske tegnefilm og dokumentarfilm der er komplet forsvundet gennem tiderne.

En klar fordel med Torrents er, at man kan bidrage til at arkivere og bevare dansk filmhistorie og danske medier.

En klar ulempe er at det er krænkelse af ophavsretten og teknisk set ulovligt.

Støtter I diskussioner omkring Torrenting og filmarkivering? Eller er I stærkt imod?

Hvad synes I som brugere?

Hvad synes Arto moderator / udviklingsholdet?

2: skattefar M28
04/11, 09:47
skattefar

Hvad kan jeg sige... jeg ville gå langt for en aften med Mulle Meck og lidt byg bil-action 😉

3: Chano M41
04/11, 11:10
Chano

1 - Mikkl: Hvad mener du med "teknisk set ulovligt" Er ret sikker på lovligheden i at dele ophavsretsligt beskyttet materiale, uden tilladelse fra rettighedshaverene, ikke kan gradbøjes.

At bevare dansk filmhistorie, er der allerede ret godt styr på, i form af bibliotekernes arbejde med at skabe den slags samlinger, jeg mener også filminstituttet har et sådan projekt.

Disse arkiver er muligvis ikke offentligt tilgængelige, men de sikre medierne bevares, for eftertiden.

Der er STOR forskel på bevaringsarbejde, og spredning af kopier vidt og bredt. Bevaringsarbejdet respektere i vid udstrækning ophavsretten, når det foregår i regi af biblioteker og lignende institutioner, mens private ofte bruger det som undskyldning for, på ulovligvis, at skaffe sig kopier af medier de ønsker at "bevare".

Jeg tror de færreste der var teenagere i Napster tiden, og havde adgang til internettet, eller i årene efter med alle alternativerne, ærligt kan sige de ikke har hentet en eneste piratkopi af noget som helst. Men idag er der meget lidt grund til det.

Der er stadig mange der retfærdiggør deres piratkopiering med manglende tilgængelighed, men ofte er det muligt at importere medierne i form af fysiske kopier, eller tilgå en streaming tjeneste via VPN, og på den måde betale for indholdet. (Min personlige holdning er, at sålænge du anvender de officielle distributions kanaler, kan du omgå geo blokering alt det du lyster. Såfremt du gider besvære dig med det. )

4: Chano M41
04/11, 11:12
Chano

Så hvis du vælger at piratkopiere din favorit anime, fordi du ikke gider lede på mere eller mindre obskure japanske webshops efter en kopi, eller fordi du ikke gider rode med VPN løsninger for at få adgang til en passende streaming tjeneste, så er det i min optik IKKE i orden. Hvis du vælger at piratkopiere din DVD samling så du selv kan tilgå den via Plex, uden at dele med andre, kan du også bare slå dig løs. (Der er vist en undtagelse her, hvilket er årsagen til blankmedie afgift på lagringsmedier. Men whatever)

At du sidder og piratkopiere gamle danske film, har INTET med bevaring af dansk filmhistorie at gøre, det er blot en undskyldning du har opfundet for at retfærdiggøre dine ulovligheder, overfor dig selv.

Bevaringsprojekter er sat i system, og sker i samarbejde med rettighedshaverene, sådan at man både tilgodeser DERES ønsker, samt ønsket om at bevare noget af vores fælles medie historie. Et sådan projekt eksistere allerede i form af pligtaflevering. ( https://pro.kb.dk/pligtaflevering/film )

5: skattemor K20
04/11, 18:32
skattemor

jeg har ik så mange penge så ejg sys det er godt

6: skattemor K20
04/11, 18:32
skattemor

og dem dar laver film har tit nok flere penge end jeg har tror jeg derfor er det godt

7: Klit M36
04/11, 18:47
Klit

2 - skattefar: du har min fulde opmærksomhed lige nu [B:806df05fc09dda609a6c01e8a87024.jpg] 😘

8: Klit M36
04/11, 18:48
Klit

7 - Klit: Prøvede at tilføje et billede fra mit galleri… se mit galleri Skattefar 🙄

9: Klit M36
04/11, 18:54
Klit

[I:806df05fc09dda609a6c01e8a87024.jpg]

10: Klit M36
04/11, 18:54
Klit

Jeg giver op…

11: Mikkl M24
04/11, 19:04
Mikkl

4 - Chano Tak for din indsigt! Jeg har aldrig været oplyst om pligtaflevering - og ud fra det, og din vinkling, kan jeg godt se, at der ikke er meget formål ift. torrenting af danske medier.

Fik sat mig ind i filmarkivet på DFI og efter en del vildfaren og forvirring fandt jeg endelig frem til nogle af de titler, jeg har ledt efter.
Lesson of the day: Søg, og du skal finde...

Oprigtigt tak for din kommentar! [selvom tonen måske var lidt hård 😊] Du har egentlig løst min problematik og leveret et interessant, fyldestgørende svar ^

12: skattefar M28
04/11, 19:18
skattefar

8 - Klit: omg... skal vi ikke lige holde mulle meck LAN party i limfjorden. Husk at man skal sejle tilbage når fisken er ved at være spist. Og det skal man også i mulle meck

13: skattemor K20
04/11, 19:22
skattemor

12 - skattefar: jeg kan ik den dag

14: Klit M36
04/11, 19:40
Klit

12 - skattefar: HA jo det kunne være sjovt 😂 det var det første pc spil jeg købte, da jeg endelig fik en pc med cd-rom drev 🤘

15: Chano M41
04/11, 20:51
Chano

5 - skattemor: Så det er OK at synde folk for betaling for deres arbejde, bare fordi ens økonomi ikke tillader man betaler for det?

16: Chano M41
04/11, 20:54
Chano

6 - skattemor: Jeg er bestemt ikke ekspert på musikbranchen, men ved nok til at kunne sige, det udsagn IKKE er korrekt, for langt de fleste mindre kunstnere. Hvis man ikke lige er blandt de største i branchen, er det ret begrænset med indtægterne, og mange musikkere kan IKKE leve af at være musikkere.

17: skattemor K20
04/11, 21:48
skattemor

16 - Chano: jeg er slev mussikker ved det godt du behøver ikke mansplaine ok mdesuden skrev jeg FILM ikke musik ok jeg har spotify som min mor betler for jeg snyder ik muisk kun film film er ok

18: skattefar M28
04/11, 21:49
skattefar

14 - Klit: mit første ord som barn var "mor jeg vil gerne spille mulle meck bygger bil be om please"

19: storslambert X35
04/11, 21:51
storslambert

Når man ser på torrenting, kan det minde lidt om oste og sprogkultur. Ligesom en god, lagret ost er noget, vi danskere sætter pris på – med sin dybe smag og komplekse noter – har vi også en rig sproglig kultur. Når man henter en ost fra udlandet, mister den ofte noget af sin autenticitet, sin "glød" om man vil. På samme måde mister det danske sprog sin unikke karakter, når det erstattes af amerikanske udtryk og vendinger.

Torrenting kan faktisk ses som en slags kulturel udveksling, hvor man deler indhold og skaber adgang til ting, som ellers måske ikke er tilgængelige. På samme måde, som vi holder fast i vores egne ostetraditioner, bør vi måske også insistere på vores ret til frit at kunne dele og få adgang til digitale kulturoplevelser – selvfølgelig med respekt for ophavsretten. Men hvis vi alle bare lod os nøje med amerikansk ost og Netflix, ville det fjerne noget af charmen, lige som når vi erstatter gode danske ord med engelske termer.

20: storslambert X35
04/11, 21:56
storslambert

Nu har jeg snakket nok om ost. Har jeg sagt jeg hader Starwars?

Lad os tage en tur til Star Wars-universet, hvor skurke og helte farer rundt i rummet og forsøger at reinvente sig selv for syttende gang. Det hele virker lidt som en vakuumpakket ost uden den rette aging– mangler dybde, edge og, lad os være ærlige, den ægte smag. I modsætning hertil står en god, lagret ost og tysk stanglakrids som noget autentisk og gennemarbejdet. En god ost har karakter og udvikler sig over tid; den går ikke bare tilbage til samme gamle skabelon af good og badguys.

Tysk stanglakrids er heller ikke bange for at være sig selv – den har en kraftig smag og er ikke lavet for at tækkes masserne. Star Wars, derimod, er som om nogen har forsøgt at lave en licorice, alle kan lide, men som ender med at miste det unikke. Det handler om den ægte oplevelse og kompleksiteten, der kendetegner de ting, vi virkelig holder af – som oste med lag og dybde eller lakrids med kant.

21: skattefar M28
04/11, 22:02
skattefar

20 - storslambert: Lakrids med Kant? Mener du Kant, som i den tyske filosof Immanuel Kant? Vidste du godt, at Kant nærmest revolutionerede hele filosofiens måde at tænke på med sin "kritiske" tilgang? Hans Kritik af den rene fornuft introducerede begrebet om den transcendentale idealisme, hvor han skelner mellem tingene, som de er i sig selv (Ding an sich), og tingene, som de fremtræder for os. Altså, vi har kun adgang til fænomenverdenen, og selve noumenon, virkeligheden som den virkelig er, er uopnåelig!

Kant kørte også hårdt på syntetiske domme a priori, altså, domme, som er uafhængige af erfaring, men som alligevel tilføjer noget nyt til vores viden. Har du nogensinde tænkt over hans berømte kategorier, som tid og rum, som han påstår er nødvendige for enhver mulig erfaring? Helt vildt, ik'? Det betyder, at hele vores måde at opfatte verden på er struktureret af vores egne mentale "filtre".

Og hvad med hans morallov? Kants kategoriske imperativ—det famøse "handl kun efter den maksime, gennem hvilken du samtidig kan ville, at den bliver en almengyldig lov." Det er pligtetik på et helt nyt niveau! Pligt frem for følelser, ingen undskyldninger for at gå på kompromis.

22: skattefar M28
04/11, 22:04
skattefar

Ifølge Kant ville torrenting være forkert, fordi det bryder med hans kategoriske imperativ. Hvis alle downloadede ulovligt, ville det undergrave hele systemet for intellektuelle ejendomsrettigheder og betale for indhold—en handling, man ikke kan ville ophøje til universel lov. Kant ville sige, at det ikke handler om, hvad der er mest fordelagtigt eller føles rigtigt, men om pligten til at respektere andres ejendom og arbejde. 🥰 🥰 håber det hjalp

23: storslambert X35
04/11, 22:05
storslambert

Ja, Kants filosofi er virkelig en gamechanger! Kant kunne sikkert selv have haft en vis respekt for ostens dybder – der er faktisk en fascinerende lighed.

Forestil dig, at osten repræsenterer virkeligheden. Ifølge Kant oplever vi aldrig "tingen i sig selv" – eller "Ding an sich" – altså osten, som den egentlig er, men kun fænomenet, sådan som osten fremstår for os. Vi ser farven, lugter duften, smager smagen, men ostens egentlige essens, dens “noumenon,” forbliver uden for vores sansemæssige rækkevidde. Altså, vi kender ostens overflade og de sanseoplevelser, den giver, men vi vil aldrig få adgang til dens fulde væsen – lige som vi aldrig ser verden, som den er i sig selv.

Og hvad med Kants syntetiske domme a priori? De er som grundsmagen i en velmodnet ost: der er noget ved ostens kompleksitet og lagdeling, som er mere end bare en sum af smagsnuancer, ligesom syntetiske domme tilfører noget helt nyt til vores viden, selvom de ikke nødvendigvis stammer fra erfaring. Osten har en vis indre nødvendighed – noget, der tilfører den substans og karakter, præcis som tid og rum er fundamentale "kategorier" i vores erkendelses apparat.

Så kommer vi til det kategoriske imperativ, Kants etiske grundpille. Hvis vi tænker på det som et etisk princip, kunne det være som en perfekt lagret ost, som kræver, at alle dens ingredienser og modningsprocesser spiller sammen på den mest autentiske og kompromisløse måde. En rigtig ostebonde går ikke på kompromis med opskriften – den maksimale smagsoplevelse er kun mulig, hvis man følger den "universelle lov" for ostens dannelse.

24: Chano M41
04/11, 22:34
Chano

17 - skattemor: Så det er OK at tage varer på hylden i Bilka, men ikke hos den lokale købmand, da han er en lille spiller, og Bilka er en stor? Spændende logik...

25: skattemor K20
05/11, 09:39
skattemor

24 - Chano: ja præcis det gør jeg tit det er helt ok fordi bilka har mange penge og det er faktisk godt at stjæle fra dem fordi de er nogel kaæipitalist svin ok

26: Chano M41
05/11, 09:47
Chano

25 - skattemor: Jeg ved ikke lige om du er seriøs, en troll, eller bare har et mærkeligt syn på hvad der er acceptabel adfærd, eller noget helt andet, men måske du kan forklare?

27: skattemor K20
05/11, 09:50
skattemor

26 - Chano: jeg mener det helt oprigtigt og når jeg sige roprigtigr så emner jetg det fodri min kæretse og jeg vi har en afltae om at når man sige r oprigtigt så må man ikke lyve derfor ved ud at jeg sige rs sandheden

28: flosk M35
05/11, 21:17
flosk

6 - skattemor:
Filmskabere, skuespillere osv. tjener kun kassen, hvis de har et stort selskab i ryggen, som gider betale en ordentlig hyre, eller at de er super kendt. Det er meget svært for en skuespiller, ja endda en instruktør, at leve af den hyre de får, især hvis de kun har været i faget i ganske få år og ikke er super kendt.
Mange af dem har deltidsjobs ved siden af eller tager alt hvad de kan få af jobs fra mediebranchen for, at kunne tjene penge nok til at de kan leve af det.

Dette gælder også for musikere. Det er et mindretal af de professionelle musikere, som rent faktisk lever af deres musik, og ikke har behov for at have et job ved side af.

Bilka ejes af Salling Group, som igen ejes af Salling Fondene, der hvert år smider store summer til bl.a kultur.
Hvis jeg stjal en stol fra dit hjem, fordi du har flere stole end mig, er det så OK?

29: skattemor K20
06/11, 08:05
skattemor

28 - flosk: omg jeg ved det godt jeg er selv skuespil og musiker ok. det derfor jeg ikke har råd til at betale for film

30: flosk M35
07/11, 01:14
flosk

29 - skattemor: Nu spørger jeg dig igen.

Hvis jeg stjal en stol fra dit hjem, fordi du har flere stole end mig, er det så OK?

31: skattemor K20
07/11, 07:35
skattemor

30 - flosk: ja det må du atlså gertne jeg har mange stole. mangler du en stolda?

32: OberstKastanjeBent M30
10/11, 20:31
OberstKastanjeBent

"you wouldn't download a chair" 🤣

Jokes til side; piratkopiering er ikke direkte som at stjæle en andens stol. Det er mere som at kopiere skattemors særlige opskrift på hindbærsnitter og lave dem selv i en anden ende af byen. Det vil potentielt stjæle skattemors kunder.

Jeg kan ikke sige at jeg fuldt ud bakker op om piratkopiering, men jeg kan godt forstå hvorfor (nogle) gør/gjorde det.

33: skattemor K20
10/11, 21:48
skattemor

32 - OberstKastanjeBent: du tahe bare ikke min opskrift npå iohjndbærsnoitter jetg kommer refter dig

34: OberstKastanjeBent M30
11/11, 07:22
OberstKastanjeBent

"Bare en kopi til vennerne. Alle gør det jo." 😂

Log ind for at kommentere.