Debat Kærlighed

1: HamfraAalborg M27
I dag 11:44
HamfraAalborg

Date en med diagnoser

Hejsa. Kunne du date en med diagnoser, som er hjemmegående, men er et godt menneske trods nogle udfordringer? 😉

2: Skoll M31
I dag 12:17
Skoll

En person er heldigvis ikke deres diagnose 😃

Så ja, 100%, det er mennesket der tæller, ikke de udfordringer de oplever. Dog er jeg ret krævende hvad angår ambitionsniveau, så hvis en partner, på trods af udfordringer, ikke havde ambitioner, så ville det ikke være for mig. Det er så til gengæld lige meget hvad de ambitioner er.

3: HamfraAalborg M27
I dag 12:28
HamfraAalborg

Sådan skal det lyde 👍🏼

4: Skoll M31
I dag 12:35
Skoll

3 - HamfraAalborg: ...Dog med liiidt forbehold, hvilket måske kan fremstå lidt dobbeltmoralsk, i og med at jeg selv har et par diagnoser.

Men det er måske også lidt relateret til ambitioner.. Det handler mest af alt om at jeg ikke vil være ansvarlig for at en person kan håndtere deres udfordringer, så jeg ville helst se, at en person med eksempelvis paranoid skizofreni er velbehandlet, og at de er blevet så gode til at håndtere det og spørge om hjælp, at det ikke bliver til mit ansvar at lave "damage control" i de grænse-psykotiske eller psykotiske episoder. Det er dog kun et eksempel, men det kunne i og for sig være alle udfordringer, diagnosticeret eller ej.

Med det sagt, så er jeg ikke sky for at være støtte og support. Jeg skal bare ikke være ansvarlig eller behandlende 😃

5: Vikka K16
I dag 14:02
Vikka

Jeg er lidt med skoll her. Jeg forventer ikke, at andre skal tage ansvar for mine underlige og utidige ord. 🫢 Diagnoser er jo mange ting, og nogen kan man jo ikke nødvendigvis se. Jeg har Tourette, og i mit tilfælde er der (heldigvis) kun verbale tics og ikke motoriske tics, så jeg slå ikke pludselig nogen i r*ven eller rydder middagsbordet, men jeg kan sige nogle rimeligt grove ord ude af kontekst, og det er ikke noget der er et godt scoretrick. Da jeg også er rigtig god til at overtænke alting, kunne jeg godt frygte en situation hvor man er inviteret hjem hos en evt kærestes forældre, og så ryger der bare tics ud til alle sider. Det bliver jo ikke bedre hvis jeg er nervøs og frygter at jeg kommer til at ticse. Det er nærmest en ond cirkel, der så udløser tics. Men det er som sagt ikke noget jeg har erfaring med, kun noget jeg har (over)tænkt. Så det kan gå to veje; enten bliver det vildt morsomt eller totalt pinligt og nærmest tragisk. 😅

6: HamfraAalborg M27
I dag 14:39
HamfraAalborg

Det rigtigt, men det skal man jo som "Kæreste" jo bare vælge at acceptere og leve med og gå efter hvordan du er som person og kæreste 😉

7: LarsA81 M42
I dag 16:20
LarsA81

Fik skrevet et længere indlæg som desværre ikke blev slået op, øv. Men kort fortalt, enig med Skoll her!!
Jeg er lidt træt af at det virker så tabu-agtigt at man ikke kan date en med en diagnose, eller selv date med en daignose. Livet er jo fuld af op og nedture, diagnoser eller ej. Man er vel sammen med dem man holder af, uanset livets gang.
Og folk er, som allerede hentydet, jo mere end en diagnose. Man kan have en, men ingen er en.

8: HamfraAalborg M27
I dag 16:22
HamfraAalborg

Det kan være ret tabu når man bliver dømt på det

9: Skoll M31
I dag 19:03
Skoll

Jeg vil anbefale Gabor Matés bog "Scattered Minds" og Thomas Armstrongs bog "Neurodiversity - Discovering the Extraordinary Gifts of Autism, ADHD, Dyslexia and Other Brain Differences" til jer alle 3 😃

Overordnet set omhandler det at man ikke behøver se anderledes hjernefunktion, psykiatriske og neuropsykiatriske diagnoser som patologiske, som man gør idag, specielt i den sundhedsfaglige verden, men om at man bør omfavne de potentielle styrker der er ved neurodiversitet.

(Neurodiversitet er stadig et begreb i udvikling, så der er stadig ingen helt konkret konsensus om hvad det betyder, men fælles for alle definitioner jeg har fundet og kender til, så handler det om at se styrker fremfor patologi/sygdom)

10: Vikka K16
I dag 19:17
Vikka

9 - Skoll: Jeg er ikke færdig med Goffmann og ny føjer du mere til 😅
🫶

11: Skoll M31
I dag 19:21
Skoll

10 - Vikka: Goffman og Gordon Gates kan også sagtens kobles til de her 2 🤣

Goffman og Gates snakker meget om stigmatisering, hvor Gates er meget ovre i stigma for neurodivergente, og Goffman er fundamental teori om stigma.

En god del af "paradigmet" med neurodiversitet er at arbejde afstigmatiserende, og væk fra det patologiske verdensbillede 😃

12: Skoll M31
I dag 19:25
Skoll

10 - Vikka: Hvis du downloader Libby appen på din telefon, og opretter et online bibliotekskort, så kan du lytte til Scattered Minds gratis der! 😃 Der er nok lidt venteliste.. Det tog mig 10 uger at få lov til at låne den..

13: Vikka K16
I dag 19:29
Vikka

12 - Skoll: Tak for tippet. Det lyder som noget jeg er nødt til. 😅

14: Fotografen M41
I dag 21:36
Fotografen

Det ser jeg ikke noget problem i man skal ikke se på diagnoserne men på personen. Jeg har selv ADHD med Autisme og har da haft en del kærester selv om det er ved at være nogle år nu siden den sidste.

Log ind for at kommentere.

Føj Arto til hjemmeskærm

Tryk Del ikon og så
Føj til hjemmeskærm